Serwis StarCraft

StarCraft, StarCraft 2


David Kim opisuje obecny balans gry

by ◊ 6 lat ago 0 Comment Switch View

Blizzard po raz kolejny zabiera głos w sprawie balansu StarCraft II i ukazuje nadchodzące zmiany jak i wyjaśnia niektóre wrażliwe tematy dotyczące zmian w rasach czy innych aspektach rozgrywki.

Poniżej bardzo rozległy artykuł o tym, co nasz czeka i co Blizzard stara się osiągnąć w sprawie balansu StarCraft II.

Na podstawie naszych wewnętrznych danych, wyników turniejów, jak również opinii od profesjonalnych graczy i całej społeczności, wierzymy, że balans między rasami w StarCraft II jest dobry. Mimo to, cały czas trzymamy rękę na pulsie, aby rozgrywka pozostała zbalansowana i dawała dużo radości, nawet w trakcie przygotowywania ekscytujących zmian, które wejdą w życie wraz z Heart of the Swarm (i po jego wydaniu). W dzisiejszym raporcie, przyjrzymy się kilku ostatnim przemianom, które mogą wymagać dalszego sprawdzenia pod kątem balansu. Poruszymy też obecną sytuację, a także to jak się mają sprawy na scenie profesjonalnej.

Przyglądamy się obecnie kilku potencjalnie problematycznym kwestiom. Zergi do niedawna były silnie reprezentowane na turniejach, ale ostatnio już mniej i tylko na najwyższym szczeblu profesjonalnych rozgrywek. W dalszym ciągu również widzimy niewielką przewagę terran, jeśli chodzi o elastyczność w zakresie dostępnych otwarć gry i przeciwdziałania zwiadowi. Dlatego bierzemy pod uwagę udostępnienie zergom lepszych możliwości zwiadowczych we wczesnych fazach gier.

Myślę, że warto zwrócić uwagę, że są to tak naprawdę stosunkowo niewielkie problemy w obliczu statystyk, które obserwujemy. Zakładając, że nie dojdzie do żadnych drastycznych zmian w metagame, które znacznie przechyliłyby szale zwycięstwa na jedną ze stron, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będzie potrzeby dokonywania zmian w balansie rozgrywki do czasu pojawienia się Heart of the Swarm. Mimo to, jeśli pojawi się jakiś większy problem, który nie zostanie rozwiązany z czasem za sprawą metagame, będziemy reagować najszybciej jak to możliwe, aby przywrócić równowagę.

Skorygowane wskaźniki

Oto najnowsze, globalne skorygowane wskaźniki dla wybranych regionów:

Wszystkie ligi Ameryka Północna Europa Korea
PvT 54% 56% 50%
PvZ 54% 53% 50%
TvZ 50% 50% 52%

Prosimy pamiętać, że obliczenia uwzględniają umiejętności graczy. Wartości te ulegają też ciągłym zmianom. W celu ułatwienia interpretacji powyższych danych: wskaźnik zwycięstw 45-55% sugeruje brak oznak problemów z balansem. Ponadto, ponieważ liczby zmieniają się z tygodnia na tydzień i z dnia na dzień, nie jest niczym niezwykłym, że rasa mająca w danym tygodniu wskaźnik 54%, w następnym ma 46%. Ogólnie rzecz biorąc od jakiegoś czasu obserwujemy, że wskaźnik stosunku zwycięstw we wszystkich regionach dla wszystkich ras oscyluje w granicach 45-55%.

Mamy nową, bardziej precyzyjną metodę obliczania umiejętności graczy. Poszczególne rasy wydają się nieco silniejsze lub słabsze na różnych poziomach ligowych, a ponieważ większość graczy wybiera tylko jedną rasę, to siła ras miała wpływ na ich ukryte wskaźniki. Na przykład, jeśli terranie są nieco słabsi na poziomie złota, gracz będzie miał niższy ukryty wskaźnik, niż jeśli grałby inną rasą na tym samym poziomie. Korzystając z tej metody obliczeń, widzimy równowagę na najwyższych szczeblach rankingu – na tych poziomach balans ras jest wystarczająco wyrównany, aby jego wpływ na wyniki graczy był nieistotny.

Regularnie przyglądamy się wszystkim ze wskaźników, aby szybko zareagować, gdyby zdarzyło się coś poważnego.

Turnieje

Pomijając moje wcześniejsze komentarze na temat zergów, ogólnie widzimy dobre współczynniki wygranych i statystyki z turniejów.

Warto odnotować, że istnieje duża różnica umiejętności, nawet na profesjonalnym poziomie. Oto, co zauważyliśmy:

  1. Protosi są dobrze reprezentowani, jeśli chodzi o kwalifikacje do turniejów na ogólnym poziomie zawodowym, ale najsłabiej reprezentowani na najwyższym poziomie profesjonalnym.
  2. Zergi są najsłabiej reprezentowane na ogólnym poziomie zawodowym, ale do niedawna miały najlepsze wyniki na najwyższym.
  3. Terranie są ogólnie dobrze reprezentowani.

Niepokoi nas, że grający protosami mają wolniejszy start w porównaniu do grających zergami czy terranami. Przez dość długi czas po premierze StarCrafta II, zwłaszcza na najwyższych szczeblach rozgrywek profesjonalnych, protosi skupiali się głównie na taktykach typu „warpgate all-in” na jednej lub dwóch bazach. Dopiero po tym, jak trochę osłabiliśmy te buildy, protosi zaczęli szukać innych opcji wyboru techa tak, jak inne rasy robiły to od dawna.

Reprezentacja terran pozostaje silna nawet po ostatnich osłabieniach. Uważamy, że poprawki, które wprowadziliśmy, nadążają dobrze za zmianami w rozgrywce i ogólnie terranie są na dobrej pozycji.

Jak zawsze bacznie obserwujemy wszystkie większe turnieje i współpracujemy z ich organizatorami na całym świecie, aby mieć wgląd zarówno w dane z pojedynczych gier, jak i z całych turniejów.

Mapy

W naszej aktualnej puli map, widzimy, że nie każda mapa, którą dodaliśmy jest zbalansowana dla każdego matchupu. Na przykład, nasze dane wskazują na współczynnik wygranych na poziomie 70% w PvT na mapie „Królestwo chmur”, 62% współczynnik wygranych PvZ na mapie „Baza na Korhalu” oraz 37% współczynnik zwycięstw na mapie „Metalopolis” dla TvZ. Warto zauważyć, że są to przypadki największej nierównowagi na mapach w naszym rankingu, ale niekoniecznie należy uznać to za problem.

Nasze obecne stanowisko w tej sprawie jest takie, że niewielkie braki równowagi na mapach mogą sprawić, że gra jest ciekawsza. Rozgrywka i strategia w oraz poza grą zależy od mapy i niezwykle interesujące jest, jak można grać na różne sposoby, i jak gracze wykorzystują swoje mocne i słabe strony, w zależności od tego, na której mapie grają. Wierzymy, że z tego również można czerpać dużo zabawy. Ponadto mamy w rankingu system wetowania, a turnieje udostępniają graczom własne systemy, które pomagają rozwiązać tę kwestię.

Mimo to, jeśli mapa w zbyt dużym stopniu zakłóca balans i rozgrywka między danymi rasami w ogóle przestaje być wyrównana, na pewno podejmiemy kroki w celu odpowiedniego przystosowania puli map.

Odzew społeczności

Opinie graczy zawodowych i komentatorów na temat tego, które rasy są za silne, a które za słabe, rozkładają się równomiernie pomiędzy wszystkimi rasami, co jest bardzo dobrym znakiem.

Odzew, który otrzymujemy od całej społeczności graczy, jest również bardzo ciekawy. Kiedyś, wiele dyskusji na forach opisywało brak balansu między jednostkami lub strategiami na poziomie profesjonalnym. Obecnie mamy coraz więcej rozmów dotyczących wydarzeń bezpośrednio na poziomie ligowym, co naszym zdaniem może być związane z bardziej widocznym zbalansowaniem sceny zawodowej. Sądzimy, że to dobry znak – choć cieszą nas wyniki na poziomie profesjonalnym, to od zawsze dążymy też do zrównoważenia rozgrywki na wszystkich poziomach umiejętności. Dlatego aby osiągnąć ten cel, będziemy nadal zwracać szczególną uwagę zarówno na graczy o wysokim poziomie, jak i na dyskusje w społeczności.

W tej chwili, gdy patrzymy na stan gry, pod wieloma względami czujemy, że znajdujemy się w dobrej sytuacji. Jednak zawsze jesteśmy wyczuleni na nowe problemy, które mogą się pojawić, sprawdzamy nasze dane i na bieżąco zbieramy nowe opinie i sugestie, aby w razie potrzeby wprowadzić zmiany do gry.

Dziękujemy za nieustające wsparcie i cenne komentarze!

Discussion - No Comments:

Login to Post a Comment

  • Have an account?

    Log in or sign up!

  • Register

    Sign up now and join us.

  • Lost Something?

    Enter your username or email to reset your password.

Copyright © 2018 Serwis StarCraft